Κυριακή 30 Απριλίου 2017 στις 20.30
Προβολή της ταινίας “Harakiri”
Ο μήνας Απρίλιος κλείνει με την δεύτερη ταινία που είναι αφιερωμένη σε Ιαπωνικές σαμουράϊ ταινίες
Harakiri | Sheppuku
Σινεφίλ 1962 | Α/Μ | Διάρκεια: 135′
Ιαπωνική ταινία, σκηνοθεσία Μασάκι Κομπαγιάσι
με τους: Τάνιγε Κιταμπαγιάσι, Τατσούα Νακαντάι, Σίμα Ιβασίτα
Ιαπωνία 1630. Λόγω της μακροχρόνιας ειρήνης που επικρατεί ανάμεσα στις φατρίες, οι περισσότεροι από τους ένδοξους σαμουράι μετατρέπονται σε ρόνιν, δηλαδή σε περιπλανώμενους πολεμιστές χωρίς αφέντη. Αυτό τους οδηγεί στην πείνα και στην εξαθλίωση. Η μόνη λύση σε μια τέτοια μίζερη ζωή, προκειμένου να αποκατασταθεί η τιμή τους, είναι η αυτοκτονία με τελετουργικό τρόπο, το λεγόμενο χαρακίρι (Seppuku).
Ένας από αυτούς τους σαμουράι, ο γηραιός πολεμιστής Tsugumo (Tatsuya Nakadai) φτάνει στο κάστρο Iyi, αναζητώντας μία θέση όπου μπορεί να διαπράξει χαρακίρι. Μετά την άφιξή του εκεί, πληροφορείται ότι πριν λίγο καιρό από το ίδιο κάστρο, πέρασε ένας νεαρός ρόνιν με το όνομα Chijiiwa (Akira Ishihama) και ο οποίος, πραγματοποίησε ένα αργό και επώδυνο χαρακίρι χρησιμοποιώντας ένα σπαθί από μπαμπού. Ο Chijiiwa είχε δειλιάσει λίγο πριν την τελετή αλλά οι παρευρισκόμενοι τον ανάγκασαν να φέρει σε πέρας την πράξη του, επικαλούμενοι τον κώδικα τιμής των σαμουράι. Εν τω μεταξύ, οι ετοιμασίες έχουν ολοκληρωθεί και ο Tsugumo είναι έτοιμος για το χαρακίρι στην αυλή του κάστρου. Στην συνέχεια όμως, η έναρξη της τελετής καθυστερεί καθώς, ο άνθρωπος που ζητάει ο Tsugumo να έχει ως βοηθό δεν είναι διαθέσιμος, λόγω σοβαρής ασθένειας. Επίσης από το κάστρο απουσιάζουν και τα επόμενα δύο άτομα που ζητάει ο μελλοθάνατος σαμουράι, ως βοηθούς στο χαρακίρι του.
Η καθυστέρηση αυτή γίνεται η αφορμή για να αρχίσει ο ίδιος την αφήγηση της τραγικής του ιστορίας που τον έφερε στη θέση που βρίσκεται και που έχει άμεση σχέση με τον θάνατο του νεαρού ρόνιν Chijiiwa, και με τον πραγματικό του σκοπό που δεν είναι άλλος από την εκδίκηση…
Ταινία ορόσημο του Ιαπωνικού κινηματογράφου και μια από τις καλύτερες ταινίες όλων των εποχών, ένα πραγματικό αριστούργημα. Το σενάριό της είναι βασισμένο σε ένα μυθιστόρημα του Ιάπωνα συγγραφέα-σεναριογράφου Yasuhiko Takiguchi, το οποίο κυκλοφόρησε το 1962 και σχεδόν αμέσως, πέρασε στα χέρια του συμπατριώτη του σκηνοθέτη Masaki Kobayashi.
Το συγκλονιστικό θέμα της, χωρίς να αμφισβητεί ούτε για μια στιγμή τους θεσμούς και του κώδικες τιμής των σαμουράι (και κατ' επέκταση όλων όσων εφαρμόστηκαν και χαρακτήρισαν μια σημαντικότατη περίοδο της Ιαπωνικής ιστορίας), ασκεί μια δριμύτατη κριτική στο ιαπωνικό φεουδαρχικό σύστημα και σε όλους αυτούς που το εξουσίαζαν, καταδικάζοντας την ασυλλόγιστη τήρηση κάποιων άγραφων νόμων, και υπερασπίζοντας τα ατομικά δικαιώματα απέναντι στην οποιαδήποτε αυταρχική εξουσία, που έχει σαν πρώτο της μέλημα την άψογη εικόνα της προς τα έξω, αδιαφορώντας παντελώς για τους τρόπους με τον οποίο μπορεί να επιτευχθεί αυτό.