Τετάρτη 20 Μαίου 2015 στις 14.00

Συλλογική κουζίνα

Πρόγραμμα δραστηριοτήτων έως και Κυριακή 24 Μαϊου

Τρίτη 19 Μαϊου: 8 μμ, Συνέλευση του ΚΠΚΒ
______________________________________

Τετάρτη 20 Μαϊου:
- 2 μμ., συλλογική κουζίνα
- 8:15 μμ., 25η συνάντηση κύκλου ανοικτών μαθημάτων Ιστορίας και Φιλοσοφίας . Στην 25η συνάντηση του κύκλου ανοικτών μαθημάτων ο Μιχάλης Άνθης, δρ φιλολογίας πανεπιστημίου Ιωαννίνων, θα μιλήσει με θέμα: «Η πρόσληψη του υπερρεαλισμού στην Ελλάδα τη δεκαετία του ᾽30. Η περίπτωση του Νίκου Εγγονόπουλου»

__________________________

Πέμπτη 21 Μαϊου:

- 9 μμ., Cine Λαμπηδόνα. Προβολή από την ομάδα κινηματογραφικών προβολών, της πολωνικής ταινίας «Ίντα» (IDA) του Πάβελ Παβλικόφσκι.

Λίγα λόγια: Η σπάνιας ομορφιάς ταινία του Πολωνού Πάβελ Παβλικόφσκι - γεννημένου στην Πολωνία το 1957, ριζωμένου από νωρίς στην Αγγλία - θα πρέπει οπωσδήποτε να ιδωθεί στον κινηματογράφο. Μόνο σε συνθήκες κινηματογραφικής αίθουσας μπορεί να ανθήσει η οπτική της δυναμική: λόγω χρήσης του παλιού 4:3 φορμά που μαρκάρει έτσι το χρόνο της ευφυούς ασπρόμαυρης παλέτας και ιδίως σύνθεσης της εικόνας, στο πλαίσιο της οποίας, πολύ συχνά, «συμβαίνουν πράγματα» μόνο στο κατώτερο τρίτο της. Δηλαδή, στο κάτω μέρος της εικόνας υπάρχουν κεφάλια που κινούνται κι από πάνω αέρας... Κάθε πλάνο αυτού του road movie, έργο τέχνης, ποίηση σε κίνηση. Το φως αυθεντικό, η σκιά, μυριάδες αποχρώσεις του γκρίζου και η σύνθεση... κάθε πλάνο από μόνο του, αν παγώσει, συνιστά φωτογραφία Τέχνης. Η αυστηρή ασπρόμαυρη ταινία του Παβλικόφσκι φλερτάρει με τη νοσταλγική νοητική εικόνα του ευρωπαϊκού σινεμά τέχνης της δεκαετίας του '60. Με τον Μπρεσόν και τον Ντράγιερ. Η πρωτοεμφανιζόμενη Αγκατα Τρζεμπουκόφσκα λάμπει στο σιωπηλό ρόλο της Ιντα, ακόμα περισσότερο η έμπειρη Αγκατα Κουλέζα, παρουσία αποφασιστική με αυτοσαρκασμό χολή, στο ρόλο της θείας της «κόκκινης Βάντα», ωστόσο ο απόλυτος πρωταγωνιστής είναι η κάμερα, ή μάλλον, η όλη δουλειά με την εικόνα σε αυτό το «μετά - Jedwabne» φιλμ!

Η Αννα, λίγο πριν καρεί μοναχή στο καθολικό μοναστήρι που μεγάλωσε, ορφανή από γονείς που έχασε στον πόλεμο, πληροφορείται ότι έχει μια θεία εν ζωή που πρέπει να γνωρίσει προτού πάρει την οριστική της απόφαση. Η θεία Βάντα, κομμουνίστρια, δικαστίνα σήμερα, υπήρξε γενικός εισαγγελέας κάποια χρόνια πριν. Δυναμική, χειραφετημένη, κυνικά ειλικρινής, αλκοολική, καπνίζει αλυσιδωτά και φροντίζει να έχει ανδρική συντροφιά τις νύχτες. Η Αννα μαθαίνει από τη θεία ότι το όνομά της είναι Ιντα Λεμπενστάιν και ότι είναι Εβραία. Η ιστορία της όμως δύσκολα αναγιγνώσκεται από τις οικογενειακές φωτογραφίες, τις γεμάτες μαύρες τρύπες και επικίνδυνες ερωτήσεις... Η Ιντα και η Βάντα συμφωνούν να ταξιδέψουν οι δυο τους στον τόπο που εξαφανίστηκαν τα ίχνη των δικών τους, να ανακαλύψουν πάση θυσία την αλήθεια για το τι έγινε τότε... Ηδη, μια δεκαετία νωρίτερα, το '49 - ' 50, έγινε γνωστή η μαζική σφαγή των Εβραίων στο χωριό Jedwabne της Πολωνίας κι έγιναν και δίκες.

Τον Ιούλη του '41 στο Jedwabne δολοφονήθηκαν άγρια 340 με 400 Εβραίοι. Στην αρχή όλοι νόμιζαν ότι πρόκειται για πογκρόμ των ναζιστών των Einsatzgruppen. Αποδείχτηκε ότι οι δράστες ήταν Πολωνοί αγρότες μεταμφιεσμένοι σε ναζί. Το '49 και το '50 κάποιοι εξ αυτών σύρθηκαν στα δικαστήρια με την κατηγορία της «συνεργασίας με τους ναζί». Ενας, καταδικάστηκε σε θάνατο, 9 σε φυλάκιση και 12 αθωώθηκαν. Αργότερα, άρχισε να κατακτά έδαφος η θέση ότι «ένοχοι ήταν οι ίδιοι οι Εβραίοι», γιατί «αγκάλιασαν» τον Κόκκινο Στρατό, ότι οι δολοφόνοι του Jedwabne ήταν κάποιοι κακοί Πολωνοί και ότι, ο πολωνικός λαός ουδεμία ευθύνη φέρει για το γεγονός και δεν υποχρεούται να ζητήσει συγγνώμη... Τελικά, αποδείχθηκε ότι μικρά ή μεγάλα Jedwabne υπήρξαν αρκετά... Ο νοικοκύρης αγρότης που σταυροκοπιέται και ζητά να τον ευλογήσει η μοναχή ομολογεί - με την προϋπόθεση ότι δε θα του ζητήσουν πίσω το σπίτι - ότι σκότωσε την Εβραία μητέρα και τον μικρό αδελφό της Ιντα - για να τους πάρει το σπίτι, για να γίνει ιδιοκτήτης... Και «νοικοκυραίοι» είναι δυστυχώς η πλειοψηφία...

_______________________________

Παρασκευή 22 Μαίου: 8 μμ.: Εκδήλωση - Παρουσίαση τεύχους της Ουτοπίας

Το Κοινωνικό Πολιτιστικό Κέντρο Βύρωνα σας καλεί την Παρασκευή 22 Μάη στις 20:00 στην παρουσιάση του τεύχους 108 του περιοδικού ''Ουτοπία'' με αφιέρωμα: Επιστήμη - Ανοικοδόμηση και το περιοδικό "Ανταίος".

Ομιλητές: Θανάσης Γκιούρας, Καθηγητής πολιτικής θεωρίας, Πανεπιστήμιο Κρήτης
Ευτύχης Μπιτσάκης, ομότιμος καθηγητής φιλοσοφίας, Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων
Νίκος Παπαδάτος διδάκτωρ σύγχρονης ευρωπαϊκής ιστορίας, Πανεπιστήμιο Γενεύης

Αντιγράφουμε από το σημείωμα της σύνταξης: "Ανάπτυξη, πρόοδος, νέες τεχνολογίες. Σήμερα ξέρουμε ότι τη πρόοδος όπως και η ανάπτυξη δεν είναι κοινωνικά ουδέτερες έννοιες. Η σημερινή παγκόσμια κρίση εξάλλου, αποκαλύπτει τις τραγικές συνέπειες της κεφαλαιοκρατικής «προόδου» της παγκοσμιοποίησης του κεφαλαίου και των ενδογενών αντινομιών του καπιταλισμού. Αλλά πριν από εβδομήντα χρόνια και με τη νίκη των αντιφασιστικών δυνάμεων, η ανοικοδόμηση και η ανάπτυξη δεν είχαν το σημερινό αποτρόπαιο πρόσωπο. Η νίκη των λαών, οι ελπίδες (φρούδες) για παγκόσμια ειρήνη και αυτοδιάθεση των λαών, όλο το αισιόδοξο κλίμα της εποχής, επικάλυπτε, προσωρινά και απατηλά, τις παλαιές και νέες αντιθέσεις που θα έφταναν στις μέρες μας στους αδιάκοπους, τοπικούς πολέμους της Νέας Τάξης. Μέσα σ'αυτό το κλίμα της γενικής, απατηλής εφορίας, το ΕΑΜ, η Αριστερά, και μόνον αυτή, ανέλαβαν να αποδείξουν ότι η Ελλάδα δεν είναι «ψωροκώσταινα». Ότι έχει όλες τις δυνατότητες για μια ανοικοδόμηση και ανάπτυξη στην υπηρεσία του λαού, απαλλαγμένη από την ξένη εξάρτηση. Για το σκοπό αυτό δημιουργήθηκε από εξέχουσες προσωπικότητες του χώρου της επιστήμης, της τεχνολογίας, της οικονομίας και της πολιτικής η Εταιρεία Επιστήμη-Ανοικοδόμηση και το περιοδικό Ανταίος, στην υπηρεσία του τιτάνιου έργου της ανοικοδόμησης και της ανάπτυξης της χώρας.

Πρόεδρος της ΕΠΑΝ ήταν ο διαπρεπής καθηγητής Πέτρος Κόκκαλης και Γενικός Γραμματέας ο καθηγητής Νίκος Κιτσίκης, δύο φορές πρύτανης του Πολυτεχνείου και μέτοχος στην Εαμική Αντίσταση. Το πρώτο τεύχος του Ανταίου κυκλοφόρησε τον Μάιο του 1945, με υπότιτλο «Δεκαπενθήμερο περιοδικό για τη μελέτη των προβλημάτων της ανοικοδόμησης». Το περιοδικό συγκέντρωσε ένα σημαντικό μέρος από τα πιο γνωστά πρόσωπα της επιστήμης, και διευθυνόταν από Συντακτική Επιτροπή με αρχισυντάκτη (στη Σύνταξη, έγραφε ο τίτλος) τον Δημήτρη Μπάτση. Ο Ανταίος έπαιξε ουσιαστικό ρόλο στη μελέτη των προβλημάτων της ανοικοδόμησης της ρημαγμένης Ελλάδας και της ανάπτυξης στα πλαίσια της λαϊκοδημοκρατικής εξουσίας. Κορυφαία μελέτη εκείνης της περιόδου ήταν το βιβλίο του Δημήτρη Μπάτση, Η βαρειά βιομηχανία στην Ελλάδα (εκδότης «Τα Νέα Βιβλία», Αθήνα 1947, σελ. 496), συν ένας αριθμός πινάκων με συγκεκριμένα, αριθμητικά στοιχεία για τον ορυκτό και τον ενεργειακό πλούτο της Ελλάδας και τις αντικειμενικές δυνατότητες να αποκτήσει βαρειά βιομηχανία, με στόχο τον τεχνολογικό εκσυγχρονισμό της χώρας και την απαλλαγή από την ξένη εξάρτηση και τη συνεπαγόμενη πολιτική και οικονομική εξάρτηση και υποανάπτυξη."

____________________________

Σάββατο 23 Μαϊου:

- 11 πμ., παιδική απασχόληση

- 2 μμ., συλλογική κουζίνα
____________________________

Κυριακή 24 Μαϊου: 9:30 μμ.: Θεατρική Παράσταση '' βρομιά''. Το Κοινωνικό Πολιτιστικό Κέντρο Βύρωνα υποδέχεται την ''θεατρική ομάδα Σελίδα 231'' και το θεατρικο εργό ''βρομιά'' του Robert Schneider την Κυριακή 24 Μάη στις 21:30. Λιγα λόγια για την παράσταση: "Mε λένε Σαντ. Σαντ στα αγγλικά θα πει λυπημένος. Δεν είμαι λυπημένος, όχι, κι ας ζω σε μια χώρα όπου δεν έχω δικαίωμα να ζω...»

Ο Σαντ ήταν φοιτητής. Τώρα πουλάει κόκκινα τριαντάφυλλα. Κλεισμένος στο δωμάτιό του εξομολογείται, χλευάζει, πονάει, βρίζει, ειρωνεύεται, νοσταλγεί. Ο Σαντ ορκίζεται πως: «...δεν έχω αγγίξει ποτέ βιτρίνα με τα δάχτυλά μου. Τις μυρίζω μόνο. Τ' ορκίζομαι. Ειλικρινά αυτό δεν το 'χω κάνει ποτέ. Με τα δάχτυλα, θέλω να πω. Ξέρω ποιος είμαι...»


--

Κοινωνικό - Πολιτιστικό Κέντρο Βύρωνα
http://politistikokentrovirona.blogspot.com/

πηγή : email που λάβαμε στις 19 Μάιος 02h