Τετάρτη 22 Φεβρουαρίου 2023 στις 21.00
Fem Rap Bar (ή και live έκπληξη)
Κείμενο Συλλόγου Φοιτητ(ρι)ών Τμηματος Θεάτρου
Πριν μία εβδομάδα, ο πρωθυπουργός της χώρας ανάρτησε μία δημοσίευση που αφορά το ΠΔ 85/2022, στην διάρκεια μίας προσπάθειας από αλλεπάλληλες διεκδικήσεις των σπουδαστών και των καλλιτεχνικών δομών, των καθηγητών της δραματικής σχολής του Εθνικού Θεάτρου και του ευρύτερου καλλιτεχνικού χώρου (καταλήψεις, αποχές από μαθήματα, απεργίες, συγκεντρώσεις). Μάλιστα, μετά την δήλωση παραίτησης των καθηγητών του Εθνικού Θεάτρου στις 8/2, αντί να προβεί στην τροποποίηση του ΠΔ, προσπαθεί να αποπροσανατολίσει τόσο τον καλλιτεχνικό κλάδο όσο και τη γενικότερη κοινή γνώμη, υπονομεύοντας και αμφισβητώντας την ύπαρξη και την εγκυρότητα των δημόσιων πανεπιστημιακών τμημάτων παραστατικών τεχνών. Επιπλέον στη δήλωσή του ο πρωθυπουργός δεν χάνει την ευκαιρία να κάνει προεκλογική διαφήμιση, αναφέροντας το πλάνο για την ίδρυση δημόσιου πανεπιστημίου παραστατικών τεχνών στην διάρκεια της επόμενης τετραετούς θητείας του -την οποία φυσικά θεωρεί δεδομένη-, κάτι που η ιστορία έχει αποδείξει πως δεν θα συμβεί, αντί να προσανατολίσει το ενδιαφέρον του στη βελτίωση των συνθηκών του ήδη υπάρχοντος. Αυτό δεν μας εκπλήσσει καθώς βιώνουμε καθημερινά την απαξίωση της καλλιτεχνικής μας υπόστασης.
Το τμήμα Θεάτρου εντάσσεται στη Σχολή Καλών Τεχνών, στο δημόσιο πανεπιστήμιο του Αριστοτελείου (ΑΠΘ), και υπάρχει από το 1992. Η εισαγωγή σε αυτό το τμήμα γίνεται με πανελλαδικές εξετάσεις, όπως σε όλα τα δημόσια πανεπιστήμια της Ελλάδας. Από τη στιγμή που μπαίνουμε στη σχολή, καλούμαστε να δώσουμε ειδικές εξετάσεις για την ένταξή μας σε μία από τις τέσσερεις ειδικεύσεις (Υποκριτική, Σκηνοθεσία, Δραματολογία-Παραστασιολογία και Σκηνογραφία-Ενδυματολογία), η διεκπεραίωση της οποίας προαπαιτεί την συστηματική παρακολούθηση ειδικών εργαστηρίων στο πρόγραμμα σπουδών. Το πτυχίο μας περιλαμβάνει θεωρητική, καλλιτεχνική και επί μέρους κατάρτιση ανάλογα με την εκάστοτε ειδίκευση, καθώς και δυνατότητα μεταπτυχιακού και διδακτορικού σε αυτή. Η πενταετής φοίτηση καθιστά το πτυχίο μας μάστερ.
Ως φοιτητά του τμήματος Θεάτρου έχουμε διπλή ταυτότητα, τη φοιτητική και την καλλιτεχνική. Ως φοιτητά, έχουμε βιώσει τη χρόνια υποστελέχωση, υποχρηματοδότηση και τη γενικότερη αδιαφορία για το δημόσιο πανεπιστήμιο από τους κρατικούς φορείς, χωρίς, φυσικά, αυτή η κανονικότητα να επηρεάζει την σπατάλη χρημάτων στην υπερστελέχωση των ειδικών αστυνομικών δυνάμεων του πανεπιστημίου (ΟΠΠΙ), τα τουρνικέ, τις κάμερες και το επιπλέον προσωπικό ελέγχου και «ασφαλείας». Αυτή η δήλωση του πρωθυπουργού, είναι η τελευταία από μία σειρά πράξεων και τοποθετήσεων, θεσμοθετημένων και μη, που πλήττουν την παιδεία και μας φέρνουν ολοένα και πιο κοντά στην ιδιωτικοποίηση των πανεπιστημίων της χώρας.
Ως καλλιτεχνά, βιώνουμε την υποβάθμιση της τέχνης ως δραστηριότητα και ως μέσο βιοπορισμού, με πιο πρόσφατη απόδειξη το ΠΔ 85/2022 και την κατάργηση των συλλογικών συμβάσεων, που μας καθιστούν ευάλωτα μπροστά στην εργοδοτική αυθαιρεσία. H αναφορά στο αξιόλογο της κατάρτισης του τμήματός μας ως πανεπιστημιακό, δεν έχει στόχο να υποβαθμίσει την κατάρτιση των μη πανεπιστημιακών καλλιτεχνικών δομών. Έχει στόχο τη διεκδίκηση αναγνώρισης και της δικής μας υπόστασης, και να εκφράσει την ανάγκη μας να συνυπάρχουμε συμπληρωματικά ως δομές, οι οποίες θα λαμβάνουν χώρα στη δημόσια εικόνα χωρίς προτεραιοποίηση, χωρίς διαχωρισμούς, με στόχο την ενότητα του καλλιτεχνικού χώρου. Αναγνωρίζουμε την πάγια τακτική της κυβέρνησης (καθώς και των προηγούμενων) του «διαίρει και βασίλευε» στον καλλιτεχνικό χώρο, ο οποίος δέχεται επί ετών το ένα πλήγμα μετά το άλλο. Εναντιωνόμαστε και αναζητούμε τον τρόπο να συνυπάρχουμε, προσωπικά, καλλιτεχνικά και επαγγελματικά, υποστηρικτικά το ένα προς το άλλο. Η τέχνη είναι προσωπικό και κοινωνικό δικαίωμα και ανάγκη. Είναι μέσο κοινωνικής παρέμβασης και ο τρόπος που επιλέγουμε να βιοποριστούμε. Όλα μαζί. Για τον λόγο αυτόν και ως ένδειξη αλληλεγγύης στον αγώνα των υπόλοιπων μαχόμενων σπουδαστ(ρι)ών, σήμερα, (13/2) προβαίνουμε σε κατάληψη των δύο κτιρίων του τμήματός μας, με σκοπό την έμπρακτη συμβολή μας και την περαιτέρω ορατότητα του κοινού μας αγώνα, μέχρι που κανείς να μη μπορεί πια να ισχυριστεί πως δεν άκουσε.
Αναγνωρίζουμε την κατάρτιση των τμημάτων παραστατικών τεχνών δημοσίων πανεπιστημίων: Τμήμα Θεάτρου, Τμημα Κινηματογράφου, Τμήμα Μουσικών Τεχνών του ΑΠΘ, Τμήμα Μουσικής επιστήμης και Τεχνης του ΠΑΜΑΚ, Τμήμα Παραστατικών και Ψηφιακών Τεχνών, Τμήμα Θεατρικών Σπουδών του Πανεπιστημίου Πελλοπονήσου, Τμήμα Μουσικών Σπουδών, Τμημα Τεχνών Ήχου και Εικόνας του Ιόνιου Πανεπιστημίου, Τμήμα Μουσικών σπουδών, Τμήμα Θεατρικών Σπουδών του Καποδιστριακού Πανεπιστημίου.
Στηρίζουμε τον αγώνα των καταλήψεων της Δραματικής Σχολής Εθνικού Θεάτρου, του Θεάτρου Τσίλλερ, του Θεάτρου Rex, της Δραματικής Σχολής του ΚΘΒΕ, του κτιρίου του Βασιλικού Θεάτρου, της δραματικής σχολής του ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ Πάτρας, της Κ.Σ.Ο.Τ, του Δημοτικού Θεάτρου "Απόλλων", της σχολής Θεατρικών Σπουδών Ναυπλίου, της σχολής Καλών Τεχνών του ΕΚΠΑ και των καλλιτεχνικών σχολείων, καθώς και τις μαζικές αποχές των σπουδαστ(ρι)ών των ιδιωτικών δραματικών σχολών και τις παραιτήσεις των καθηγητών της Δραματικής Σχολής του Εθνικού Θεάτρου, του Κ.Θ.Β.Ε. και του ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ. Πατρών.
Σχολή φάντασμα
σύλλογος φοιτητ_ν τμήματος θεάτρου ΑΠΘ
πηγή : email που λάβαμε στις 21 Φεβρουαρίου 19h